Ρομάν Γκροζάν: Ο οδηγός που αγαπούν να μισούν οι ‘πιλότοι’ της Formula 1 χάνει τη θέση του | .gr

Το Formula Podcast One τον σύστησε ως “part time οδηγός, part time promoter και full time crasher”, σε video που ετοίμασε με θέμα ‘πόσο κακός είναι ο Ρομάν Γκροζάν’. Ο γεννημένος στη Γενεύη, δηλωμένος ως ‘Γάλλος’ στη Formula 1 (είναι μπαναρισμένη από την Ελβετία, από το 1950), Romain Grosjean συμπλήρωσε φέτος 11 χρόνια στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. “Και η ερώτηση που συνέχισε να πλανάται στον αέρα ήταν αν θα τελειώσει κάπου εδώ η σχέση του με τη Haas”.

Ε, θα τελειώσει φέτος, με την εταιρία να παίρνει στη θέση του τον Νίκο Χάλκενμπεργκ, όπως έγραψε το ιταλικό Μοtorsport, ανήμερα των πρώτων ελεύθερων δοκιμών στο Βέλγιο. Ο Γερμανός έχασε πέρυσι τη θέση του, από τον Εστεμπάν Οκόν και φέτος κάλυψε τον Σέρχιο Πέρεθ (στην Racing Point), όσο έβγαινε ο Μεξικανός θετικός σε τεστ για Covid-19.

Να μιλήσουμε όμως, λίγο για το ‘φαινόμενο’ Γκροζάν, o oποίος έχει κριθεί από τους ειδικούς ως ‘οδηγός που είναι γρήγορος, αλλά δεν αντιδρά καλά, υπό πίεση’. Για αρχή, να σου πω ότι είναι μόνο ένας εκ των 76 τύπων που έχουν πατήσει το πόδι τους σε βάθρο της F1, τουλάχιστον δέκα φορές. H τελευταία βέβαια, ήταν το 2015 στο Circuit de Spa-Francorchamps, όπου θα αγωνιστούν αυτήν την εβδομάδα οι ‘πιλότοι’. Το ‘κοντέρ’ του έχει γράψει 172 αγώνες. Δεν έχει κερδίσει ποτέ. Ό,τι έκανε, το έκανε μεταξύ του Μπαχρέιν το 2012 και του Spa το 2015. Έκτοτε δεν υπάρχει απλά, αλλά κάνει και ζημιές. Στους άλλους (σταθερά σε κάθε αγώνα τον βρίζει τουλάχιστον ένας), αλλά και στον εαυτό του, με κορυφαίο παράδειγμα το προ διετίας στο Μπαχρέιν, όταν έπεσε πάνω στα barriers, ενώ ήταν το safety car στην πίστα και οι οδηγοί το μόνο που είχαν να κάνουν ήταν να κρατήσουν ζεστά τα ελαστικά τους.

Ας ξεκινήσουμε από την ιστορία του ανθρώπου αυτού. Ο ένας του παππούς ήταν ο Έντγκαρ Μπραντ. Θα στο γράψω στα αγγλικά για να καταλάβεις ποια εταιρία ίδρυσε: την Brandt, του οικιακού εξοπλισμού. Όταν όμως, προέκυψε ήταν σιδηρουργείο και έφτιαχνε ελαφρύ οπλισμό. Βλέπεις, ο αείμνηστος Έντγκαρ είχε κάνει και καριέρα ως σχεδιαστής όπλων. Σχέδια του είναι αυτά που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Είναι αυτός που εφηύρε τις οβίδες που ρίχνουν τα κανόνια του πυροβολικού, ενώ είχε τεράστια συμβολή στην ανάπτυξη αποτελεσματικών όπλων εκρηκτικών κεφαλών, για αντιαρματική χρήση του πεζικού. Ο άλλος παππούς του Ρομάν (από τη μεριά του πατέρα του) υπήρξε διακεκριμένος σκιέρ.

Ο Ρομάν αποφάσισε στα 14 πως θέλει να γίνει οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων. Όπως έγραψε στο Players’ Tribune “από παιδί είχα τρέλα με την ταχύτητα. Πάντα ήμουν των άκρων. Ή θα έκανα κάτι έως το τέλος ή δεν θα άρχιζα. Ρωτήστε τη μητέρα μου πόσες φορές με πήγε στο νοσοκομείο, μετά τις πτώσεις που είχα με το BMX, γιατί πίεζα τα όρια”. Το πρώτο παιδικό όνειρο που είχε ήταν “να βρω χρυσό στην έρημο. Να γίνω σαν τον Indiana Jones. Ξέρω πως ακούγεται γελοίο και ότι δεν έχει νόημα, αλλά αυτό ήθελα. Είχα μόνο μια εικόνα στο μυαλό μου: εμένα σε ένα 4X4 buggy όχημα, να διασχίζω στη Σαχάρα, να με κυνηγούν κακοί και να προσπαθώ να βρω χρυσό”. Αργότερα κατάλαβε πως το κεντρικό στοιχείο στην εικόνα δεν ήταν το χρυσό, αλλά το buggy όχημα.

Διένυσε όλη τη διαδρομή της σύγχρονης γενιάς οδηγών από τα karts έως τα μονοθέσια και την προετοιμασία για τη Formula 1, πανηγυρίζοντας ουκ ολίγες επιτυχίες ως έφηβος. Η Renault ήταν αυτή που του έδωσε την ευκαιρία (δηλαδή, ένα μονοθέσιο στην F1) το 2009. Είχε προηγηθεί το σκάνδαλο της εταιρίας που έγινε γνωστό ως Crashgate και αφορούσε τον οδηγό Νέλσον Πικέ και τις επί τούτου συγκρούσεις του στον αγώνα της Σιγκαπούρης (το 2008), ώστε να ευνοηθεί ο ομόσταυλος, Φερνάντο Αλόνσο. Για την ιστορία, η FIA του πρόσφερε ασυλία, αν έλεγε αλήθειες.

Η Renault του έκανε μήνυση, για εκβιασμό. Ανώτατο δικαστήριο έκρινε πως ήταν αθώος. Αυτό το τιμόνι που λες, το πήρε ο Γκροζάν, ο οποίος στην Formula 3 είχε κάποιες καλές θέσεις με την ASM Team. Έτσι προωθήθηκε στην GP2 και έχασε τον τίτλο για 14 πόντους. Το 2008 του ‘έφαγε’ τη θέση ο Χάλκενμπεργκ. Άλλαξε ομάδα, πήγε στην Campos και τερμάτισε τέταρτος, απέχοντας από τους τελευταίους αγώνες ‘γιατί είχε άλλες δεσμεύσεις’ που ήταν η Renault. Μετά την πρώτη χρονιά (στην F1) οι δυο πλευρές συμφώνησαν πως θα ήταν χρήσιμο να εξελιχθεί περαιτέρω ο οδηγός, πριν επιστρέψει. “Ένιωσα πως έχει τελειώσει η καριέρα μου” είχε ομολογήσει. Είχε διευκρινίσει και ότι “ενώ όλοι με έλεγαν υπερόπτη, η αλήθεια ήταν πως ήμουν πολύ ντροπαλός. Υποθέτω πως δεν τους άρεσα. Ήμουν ονειροπόλος. Ξεκάθαρα όμως, ανέκαθεν πίστευα στον εαυτό μου”. Μετά το ‘δεν θα σε χρειαστούμε’ πήρε το τρένο και πήγε από το Παρίσι στη Γενεύη, για να ενημερώσει την κοπέλα του πως θα γίνει σεφ (‘πάντα μου άρεσε να μαγειρεύω’).

Στο Παρίσι σκόπευε να ‘γραφτεί’ σε σχολή μαγειρικής. Δεν το έκανε ποτέ γιατί ‘δεν με άφησαν. Μου είπαν πως ήμουν μεγάλος’. Ήταν 24. “Οπότε γύρισα στο ‘όλα ή τίποτα’ στους αγώνες”. Πήγε ξανά στο GP2 και πήρε τον τίτλο. Τον κράτησε και το 2011, όταν έγινε test driver στη Lotus Renault, ομάδα που το 2012 του έδωσε αυτοκίνητο και τον έκανε συμπαίκτη του Κίμι Ραϊκόνεν.

Αυτό που είδες από πάνω είναι το παλμαρέ του στη Formula 1. Με τη Lotus είχε κάνει τις καλύτερες χρονιές του, το 2012 και το 2013. Tην πρώτη χρονιά, στο Circuit de Spa-Francorchamps, οι σχολιαστές είχαν να λένε για την ικανότητα του, ενώ τρεις φορές πάτησε το πόδι του και σε βάθρο. Κανείς όμως, δεν τα θυμάται αυτό. Όλοι έχουν απομονώσει το γεγονός ότι προκάλεσε ένα από τα μεγαλύτερα ατυχήματα του παγκοσμίου πρωταθλήματος, εις βάρος των Χάμιλτον, Αλόνσο και Πέρεθ. Πολλοί τον κατηγόρησαν πως ‘στοίχισε’ στον Αλόνσο τον τίτλο. Είχε ξεκινήσει μια χαρά, πριν αρχίζει να πιέζει τον Χάμιλτον προς τον τοίχο σε αυτό που τελικά έγινε σύγκρουση πολλών αυτοκινήτων, ένα εκ των οποίων ‘πέταξε’. Θα μπορούσε να το αποφύγει όλο αυτό. Μετά είπε πως έμαθε το μάθημα του.Τιμωρήθηκε από τη FIA, με αποκλεισμό από το Grand Prix της Ιταλίας.

Σημείωση: το χειρότερο ατύχημα που ‘χει γίνει ποτέ, στην πίστα του Βελγίου ήταν το περυσινό, όταν έχασε τη ζωή του ο Αντουάν Ουμπέ, στον αγώνα για τη Formula 2. Ο Γκροζάν έχει εξηγήσει πως στους αγώνες που ‘χαν προηγηθεί του Spa είχε κάνει καλά πράγματα “και ήθελα να νικήσω, πάρα πολύ. Πίστευα πως μπορώ να το κάνω και για αυτό άρχισα να πιέζω από νωρίς. Ξεπέρασα τα όρια και πλήρωσα τη συνέπεια. Δεν μπορούσα να ηρεμήσω ή να σκεφτώ ότι θα ξαναμπώ σε αυτοκίνητο. Το ευτυχές ήταν πως δεν τραυματίστηκε κανείς. Εκείνη τη μέρα έμαθα πως η F1 είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ”. Χρειάστηκε τη βοήθεια ειδικού, για να ξεπεράσει το σοκ. Και να σταματήσει να κάνει λάθη.

Τα δόντια του εξελίχθηκαν στο πρόβλημα που δεν τον άφησε να συνεχίσει τις καλές εμφανίσεις το 2014 -συν προβλήματα του αυτοκινήτου με το νέο υβριδικό σύστημα. Το 2015 οι ειδικοί περίμεναν πως θα γίνει η χρονιά του. Δεν ήταν. Η Lotus αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα και ο Γκροζάν έφυγε το 2016 για τη νέα ομάδα της F1, τη Haas. “Ο στόχος μου είχε αλλάξει. Ήθελα να μάθω πώς μπορώ να κάνω αυτήν τη νέα ομάδα καλύτερη, σε πέντε χρόνια. Να τη βοηθήσω να βελτιωθεί και να ωριμάσει”. Στο ξεκίνημα έζησε τα πάντα. Ας πούμε, δεν ήξερε αν θα λειτουργεί το radio ή αν θα μείνει το πάτωμα του αυτοκινήτου στη θέση του. Στον πρώτο αγώνα τερμάτισε έκτος. Εκεί συνέχισε να πέφτει πάνω σε όλους και να ‘χει -γενικά- νεύρα. Το 2017 δεν άλλαξε κάτι και το 2018 τον πέρασε, στη βαθμολογία ο ‘συμπαίκτης’ του Κέβιν Μάγκνουνσεν, με τον άνθρωπο μας να κάνει κυρίως λάθη, τα οποία αυξάνονταν, όσο αυξανόταν ο εκνευρισμός του. Η καλύτερη θέση του Γκροζάν εκείνη τη σεζόν ήταν η 4η στην Αυστρία. Δεν πήρε έστω έναν πόντο σε 13 αγώνες. Kοίτα τι έκανε στην Ισπανία.

Το 2019 ήταν για τη Haas πολύ κακό, με τα αυτοκίνητα να αποσύρονται σε πολλούς αγώνες (λόγω συγκρούσεων ή προβλημάτων). Ο πρωταγωνιστής μας αποσύρθηκε έξι φορές. Είχαν προκύψει φήμες που ήθελαν την ομάδα να αλλάζει οδηγούς. Ο αρχηγός, Γκάνθερ Στάινερ είχε ομολογήσει πως οι Οκόν και Χάλκενμπεργκ διεκδικούν τη θέση του Γκροζάν. Ο Οκόν πήγε στη Renault και όλοι θεώρησαν δεδομένη την πρόσληψη του Χάλκενμπεργκ, με την εταιρία να ανακοινώνει πως κρατάει τον Γκροζάν. Μεταξύ πολλών που ακολούθησαν ήταν το ‘εξεπλάγην από την απόφαση’ του Ντάνιελ Ρικάρντο, με τον Team Principal της Red Bull, Κρίστιαν Χόρνερ να συμφωνεί. Ο Γκροζάν είχε πει ‘δεν ξέρω γιατί γίνεται αυτό. Δεν είμαι τέλειος. Κάνω λάθη, όπως κάνουν όλοι. Είμαι όμως, δέκα χρόνια στη Formula 1. Δεν μπορεί να είμαι τόσο κακός’.

Δεν πήρε πόντο στο δεύτερο μισό της σεζόν. Συνολικά, είχε οκτώ. Ήταν ό,τι χειρότερο είχε κάνει από το 2014, όπως και το αυτοκίνητο της Haas ήταν το χειρότερο της μικρής ιστορίας της. Μέχρι το φετινό. Σε μια κρίση αυτοκριτικής, ο Γκροζάν είπε τον περασμένο Απρίλιο ‘ίσως να είμαι κακός οδηγός’. Είχε προηγηθεί επίθεση των trolls στα social media. Οι δηλώσεις συνεχίστηκαν ως εξής. “Αν ήμουν όμως, τόσο κακός, πόσο ηλίθιος θα ήταν ο Team Principal που εξακολουθεί να μου δίνει το αυτοκίνητο; Ομολογώ πως στενοχωριέμαι όταν διαβάζω τι γράφουν για εμένα. Οπότε, δεν τα διαβάζω πια”.

Τον έχουν κατηγορήσει πως δεν είναι και καλός συνεργάτης, παρουσιάζοντας καταστάσεις σαν και αυτές του video που είδες από πάνω για να πείσουν. Το Planet F1 έγραψε ότι ‘είναι ο λόγος που η Haas κατάφερε να λύσει πολλά προβλήματα που ‘χαν τα αυτοκίνητα της’, γεγονός που παραδέχθηκε και ο Στάινερ. Ο Γκροζάν δεν άγχεται με το τι θα κάνει, αν δεν οδηγεί πια στη Formula 1. Όπως έχει εξηγήσει, από παιδί ονειρευόταν δυο πράγματα. Το ένα το έζησε. Το άλλο είναι να γίνει σεφ. Θα ασχοληθεί λοιπόν, με αυτό. Δεν έγινε, δα και κάτι. Υγεία να υπάρχει.

Πηγή: CONTRA

Σχόλια Άρθρου